fredag 5 oktober 2012

Examination (delkurs 1) & skrivuppgift 4: “Före och efter”

Genom att besvara de tre frågorna i denna skrivuppgift ska jag försöka reda ut de mest centrala beståndsdelarna av etiken och moralen, samt vad som enligt lag är publicerbart material på nätet. Digitala medier har förändrat vårt sätt att se på litteraturen och texter, men hur?

Vad har jag som skribent för ansvar när jag publicerar i digitala fora?
Vid publicering av texter i digitala fora vilar ansvaret helt på skribentens axlar. Om jag skriver något som kommer att finnas tillgängligt digitalt, som t.e.x. diskussionsforum, bloggar, eller en text på någon nyhetssida, finns det vissa regler jag bör ta hänsyn till. Sverige är ett land som står för tryck- och yttrandefrihet, men bara för att jag enligt lag får skriva vad jag vill, betyder det inte att jag bör göra det. Vid digital publicering av en text ska jag som skribent måste jag som skribent vara medveten om vad som är etiskt rätt, dvs. hur jag bör bete mig och vad som är rätt och fel (Wikipedia, 2012).
Skribenten har ett ansvar att kolla upp sina källor och noggrant kontrollera dess ursprung för att undvika att sprida falsk information (Journalistförbundet, 2012). Det är viktigt att tänka på upphovsrätten, eller den s.k. ”författarrätten”, vilket innebär att författaren ensam äger rätten till att publicera och sprida sitt material (Steiner, 2009, s. 52).  Som skribent ansvarar jag för att kolla upp min information och ge korrekta källhänvisningar.

Vilka etiska ställningstaganden har jag gjort? Vilka konsekvenser får det för mitt fortsatta skrivande?

När jag skriver något som är tänkt att publiceras digitalt, online, finns det en hel del etiska faktorer att ta ställning till. Jag har valt att främst fokusera på skrivandet av bloggar, eftersom det i Sverige är en av de vanligaste metoderna att kommunicera på med sin omgivning, sina läsare. Att skriva en blogg liknas ofta med att skriva en dagbok (Lenemark, 2012, s. 22). En modern, digital dagbok. Är bloggen offentlig är det svårt att alltid skriva ut sina allra djupaste, inre känslor, eftersom vem som helst kan läsa. Blogginnehavaren/skribenten måste även vara medveten om de svenska lagarna. Genom att exempelvis peka ut och smutskasta någon hen inte gillar, kan skribenten göra sig skyldig till förtal.
Många av de stora svenska bloggpersonae som finns idag har skapat sig ett namn genom att medvetet uppträda provocerande och uppseendeväckande på internet. Blondinbella, eller Isabella Löwengrip som hon egentligen heter, är ett lysande exempel på en sådan bloggkarriär; hon började som den unga, utseendefixerade och utmanande blondinen, skapade sig ett namn och varumärke, och är idag en, om än fortfarande ung, eftertraktad affärskvinna och entreprenör (Sarrimo, 2012, kap. 6). Hon ändrade på sitt skrivande ganska snabbt, för att ändra på den allmänna uppfattning som rådde. Kort sagt, hon gick från ”ond” till ”god”. Detta är hon inte ensam om, bl.a. Kissie, Alexandra Nilsson, hänger på.
Vid publicering av offentliga texter är jag som skribent tvungen att ta hänsyn till andra, och uppföra mig enligt de etiska spelreglerna för digitala medier. En bra tumregel här är därför att jag inte bör skriva något som av mina läsare kan uppfattas som kränkande eller opassande, och jag bör uppträda som en god förebild för andra.

Hur förändras en traditionell skribentroll och ett traditionellt skrivande av digitala medier?

Den största skillnaden på det digitala skrivandet, jämfört med de traditionella trycktexterna, är snabbheten. Genom att publicera en text på nätet når jag som skribent lättare ut till den stora allmänheten, och jag gör det snabbt. Det tar bara ett knapptryck till att göra en text offentlig på nätet, medan det tar flera timmar, och ibland kanske dagar, till att vidarebefordra och få sin text synlig i de traditionella medierna, såsom t.ex. en dagstidning. Detta bidrar även till särskild noggrannhet från skribentens sida, eftersom det vid den snabba digitala publiceringen kräver att all information är korrekt innan den offentliggörs. En risk är ju såklart att skribentens material försvinner i mängden, för nätet är ingen liten lekplats. För en skribent innebär de digitala medierna oerhört många olika val och möjligheter. Digitalisering av text och användning av bilder gör det ofta enkelt att nå ut med ett budskap till sin omgivning, men det kräver även eftertänksamhet och planering för att lyckas.


Källor
Lenemark, Christian (2012). Litteraturens nätverk. Berättande på internet. Lund: Studentlitteratur.
Sarrimo, Christine (2012). Jagets scen. Självframställning i olika medier. Göteborg: Makadam.
Steiner, Ann (2009). Litteraturen i mediesamhället. Lund: Studentlitteratur.
Journalistförbundet. 2012. Spelregler för press, radio och TV. https://www.sjf.se/yrkesfragor/etik/spelregler-for-press-radio-och-tv (Hämtad 2012-10-03)
Wikipedia. 2012. Etik. http://sv.wikipedia.org/wiki/Etik (Hämtad 2012-10-03)

Samt föreläsningar på Malmö Högskola hållna av Fredrik Edman, Mikael Krona, Inger Lindstedt, Christine Sarrimo.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar