tisdag 20 november 2012

Ett mumintrolls försök att skriva fanfiction

Så har den tredje delkursen dragit igång med full fart, och vi förväntas skriva fanfiction. Jag har aldrig skrivit fanfiction förut, iallafall inte medvetet, och visst, det kommer att bli en utmaning! Det är dags att damma av och öppna upp den del av mig som en gång älskade att skriva fantasifulla och detaljrika noveller.

Så länge jag kan minnas har sagorna om Mumintrollen funnits i mitt liv. Jag har läst serietidningarna, tittat på de tecknade avsnitten i tv, lyssnat på sångerna om Mumin på kassettband... Allt. Till följd av min flytt till Sverige har Mumin igen blivit aktuell, eftersom jag som finlandssvensk ofta förknippas med just Mumin (vare sig jag vill det eller inte). Vad vore väl mer passande då än att skriva en egen liten berättelse om dessa charmiga små troll?

Min berättelse kommer att beröra den sida av Mumintrollet som vi aldrig fick höra om. Mumin som tonåring. Hur gick det när han växte upp och trotsade sina föräldrar? Hur gick det när Mumin och Snusmumriken slog upp ett tält i mossan och levde dålighetsliv? Det är ett sådant äventyr jag tänker försöka mig på att skriva om.

(Obs! Viss risk för finlandssvenska termer i min kommande text, sådana som svensksvenskar kanske icke förstår sig på.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar