onsdag 7 november 2012

Kommunikationsplanen: Aha-upplevelse

Det är egentligen inte förrän vi kickade igång med planeringen av kommunikationsplanen som jag insåg i vilken utsträckning olika företag faktiskt använder sig av sociala medier för att nå ut till potentiella kunder. Och hur lätt vi som kunder/konsumenter accepterar, och nästan välkomnar,  de reklamkampanjer vi bombas med varje dag på nätet. För vem vill väl inte få chansen att vinna en spa-weekend eller kunna gå till affären och komma hem med en juice vi inte betalt för?

För min del var nog den främsta aha-upplevelsen just detta. Hur accepterande du och jag är i vår roll som konsumenter. Vi ifrågasätter knappt de olika metoderna företagen använder för att snärja oss. Det blir som vardagsmat för oss.
Arbetet med kommunikationsplanen öppnade upp mina ögon lite mer för hur viktiga sociala medier faktiskt är i marknadsföring år 2012. Det räcker inte med en annons i tidningen längre. Syns du inte på nätet, då finns du inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar