fredag 7 september 2012

Skrivövning

På föreläsningen idag fick vi dela upp oss i par och skriva kreativt en stund. Ulrika och jag samarbetade och skrev då två spännande short stories som jag nu tänkte låta er ta del av! Varsågoda.

Ett.
En spöklik dimma stiger långsamt upp mot stjärnorna under ljuset av strålkastaren. Det är mörkt, kallt - jag vill hem. Skuggor verkar lura i hörnen. Strålkastaren är obådande, något har hänt. Jag tittar till höger - ingenting. Vänster - inget där heller. Framför mig finns ett mörker som jag inte gärna vill ge mig in i.
Så, plötsligt, ett ljud. Någonstans där framme verkar mörkret ha olika nyanser. Det ser ut som ett djur som rör sig långsamt och beräknande.
Jag funderar, "kan det vara..?"

(Här tar första berättelsen, eller vad vi nu ska kalla den, slut. Fritt att fantisera om vad eller vem det var. Förslagsvis: "Batman.")

Två.
Hon tittar uppgivet på klockan hon har på sin vänstra handled. Trampar otåligt på stället och sparkar iväg en sten med tån. Hon letar efter något i sin bruna läderportfölj, men utan att hitta det hon söker. Klockan tickar vidare. Håret hon hade i en lös hästsvans får nu bli till en stram fläta istället.
För tio minuter sedan var han sen - nu är han jättesen. Hon ser sig omkring, och så på klockan igen. Tänk om han såg henne och vände.
Plötsligt känner hon en lätt knackning på axeln och vänder sig om. Där står en kort, tunnhårig man med fyrkantiga glasögon. Hon ångrar att hon gick med på att träffas.

(Slut på andra.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar